Har du brug for inspiration til din træning? Vil du gerne i gang med at cykle, men er du i tvivl om hvor og hvordan, du skal starte?

Så er du havnet det helt rette sted, for i denne korte artikel giver vi dig vores bedste tips til sjov træning på jernhesten.

Kør landet tyndt med landevejscykling

Der er mange fordele ved at cykeltræne. For det første belaster du ikke dine led i samme grad, når du cykler, som for eksempel ved løb. Derfor kan det være smart at kombinere cykling og løb, så du kan træne mere i løbet af ugen, uden at belaste din krop for meget. Når du cykler, bliver din kondition bedre, samtidig med at du træner musklerne.

Dermed er der virkelig meget at vinde ved at spænde cykelhjelmen og komme ud i det fri. Men cykling er ikke bare én ting, og du kan cykeltræne på flere forskellige måder. Når der bliver sagt cykling, tænker de fleste nok på landevejscykling, som vi kender det fra Tour de France og mange af sommerens andre store cykelløb.

Denne form for cykling er også særdeles populær herhjemme, og du kan hurtigt komme vidt omkring på de danske landeveje. Her har du også mulighed for at udfolde din begejstring for mekanik og små dimser, for det er en kæmpe fordel, at du selv er i stand til at reparere din cykel, når den går i stykker.

Hop på mountainbiken, eller prøv en spinning time

At køre mountainbike er nok den mest actionprægede form for cykling, hvor du skal være forberedt på, at både du og din cykel trænger til en ordentlig skyller, når du kommer hjem. Mountainbike handler nemlig om at køre på ruter i skoven, hvor der er mange skarpe sving og spændende hop.

Mange mountainbikekørere bruger meget tid på at finde små dele til deres cykler, som kan gøre dem lettere eller på anden måde være til hjælp, når de kører i skoven. Mountainbike er oplagt til dig, der godt kan lide eventyr, og som ikke er bange for hverken stejle bakker eller at havne i en mudderpøl.

Den sidste form for cykeltræning, som vi har valgt at tage med i denne artikel, er spinning. Denne form for træning adskiller sig en del fra de to andre, eftersom spinning foregår indenfor i et fitnesscenter eller måske hjemme på din egen træningscykel. Når du spinner, kan du selv vælge, hvor svært det skal være, og om du vil køre et program, der får det til at føles som om, du kører i et stejlt bakkelandskab.

Spinning er en oplagt måde at træne på, hvis du har en skade eller andet, der gør, at du skal træne på en bestemt måde, eller ikke må belaste dele af kroppen for meget. Du slipper for at blive fanget i et kæmpe regnskyl, og du skal ikke selv fikse træningscyklen, hvis der er noget på den, der går i stykker. Desuden er spinning en af de mest effektive måder at forbrænde fedt på, hvilket du kan læse mere om her.

SIMILAR ARTICLES