Vi har i lang tid været opmærksomme på vigtigheden af vores søvn, og dens påvirkning af menneskekroppen. Vi er efterhånden blevet opmærksomme på søvnens afgørende betydning for vore kropslige funktioner og ikke mindst vores psykiske tilstand.

Man har igennem forskning fundet frem til at mangel på søvnkvalitet kan medføre risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme, samt stofskifte og immunforsvar kan påvirkes negativt. Type 2 diabetes kan fremprovokeres med dårlig søvn, og kroppen bliver i højere grad modtagelig overfor infektioner i en bred forstand. Dette understreger meget tydeligt vigtigheden af vores søvn.

De fleste har på et tidspunkt i deres liv erfaret, hvordan mangel på søvn kan påvirke vores psykiske velbefindende. Det mærkes tydeligt, hvordan kroppen bliver træt, tanker og reaktionsevne bliver nedsat betragteligt, hvor også humøret påvirkes negativt.

Påvirkning af vores præstationsevne

Reaktionsevnen er en fremragende indikator, hvis vi vil se nærmere på søvnens påvirkning af vores præstationsevne.  Et studie viser, at hvis man har gået 24 timer uden søvn, vil vores reaktionsevne svare til en person med en alkoholpromille på 1. Derfor forekommer trafik- og arbejdsulykker også hyppigt i forbindelse med søvnmangel.

En amerikansk undersøgelse af sportsfolk, som involverede en gruppe professionelle basketball-spillere, der skulle sove 1-2 timer mere i døgnet – øgede deres hurtighed med 5% og træfsikkerhed foran kurven med 9%.

Hvorfor har vi brug for søvn?

Vi øger konstant vores viden omkring søvnens påvirkning af kroppen, og hvad der sker med os, når vi lægger os i sengen. Der er stadig mange mysterier forbundet med dette emne, og der kommer hele tiden ny forskning, som øger vores viden.

En dansk forsker ved navn Maiken Nedergaard skulle efter sigende have fundet frem til hjernen ”søvnkontakt”. Hun har i forbindelse med sin forskning fundet frem til, at når mennesket falder i søvn, så skrumper hjernecellerne og gør plads til, at en rensevæske kan skylle hjernen ren for affaldsstoffer. På denne måde ”renses” hjernen for affaldsstoffer, der har hobet sig op i hjernen i løbet af dagen. Hvis ikke der bliver ryddet op i alle de ophobede affaldsstoffer, kan mennesket ganske enkelt ikke overleve, og vores indlæring- samt koncentrationsevne ødelægges.

Kroppens søvnbehov

Mængden af søvn varierer med alderen, men som hovedregel sover vi 1/3 af vores liv. Et barn på to år har i gennemsnit sovet 55% af deres liv. Jo ældre man bliver, jo mindre procentdel af livet bruger vi på at sove. Som ung og voksen skal vi i gennemsnit have 7-8 timers søvn, hvor ældre mennesker kan nøjes med 5-6 timer.

Vores søvnbehov kan variere fra person til person, og der er stor forskel på, hvor meget søvn vi hver især behøver for at få opfyldt vores søvnbehov. Generelt vil du have sovet nok, hvis du føler dig udhvilet, når du vågner om morgenen. Her er det dog vigtigt at være opmærksom på, at træthedsfornemmelsen kan påvirkes meget af årstiden, da mørke påvirker hjernen til at slappe af, og du vil derfor være ude for, at du generelt føler dig mere træt i vinterhalvåret. Der findes mange metoder til at forbedre din søvnkvalitet – læs mere om søvnoptimering her.

SIMILAR ARTICLES

0 305

0 609