København har længe været kendt som en af verdens største cykelbyer — hvis ikke dén største. I november blev der for første gang nogensinde registreret flere cyklister end biler i byens gader.

I alt kørte 265.700 cyklister forbi én af de mange sensorter, der hver dag registrerer antallet af cyklister i byen. Antallet af biler blev målt til 252.600. Det skriver BT.

Noget tyder altså på, at byen for alvor har segmenteret sig som værende den mest attraktive by for cyklister. Samtidig er det med til at skabe opmærksomhed for Danmark som en af forgængerne for en grøn miljøprofil.

Der er investeret over 1 milliard kroner infrastruktur

Etableringen af cykelbroerne ’Cykelslangen’ og ’Inderhavsbroen’ har været medvirkende til at øge antallet af cyklister. I alt er der investeret over en milliard kroner i at gøre byen mere attraktiv for cyklister. Målet har været at gøre cykling til en del af byens identitet, samtidig med at det er en central del af mange københavneres livsstil og hverdag.

Ifølge Morten Kabell, der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, så er det langt fra slut endnu med udviklingen; der kommer til stadighed flere cykler til. Til BT, udtaler han, at planen for Nørreport, Rådhuspladsen og Kongen Nytorv er, at det inden for det næste årti skal være en bilfrizone.

Metroen bliver mere populær

De københavnske cykelstier får om ganske få år kamp til stregen. Det gør de, når de nye metrostationer skyder op rundt omkring i byen. Det vil højst sandsynligt resultere i, at et minde antal personer hopper på cyklen, når de skal på arbejde eller har ærinder, der skal løbes.

Dog vil det stadig betyde, at der er færre mennesker, der tager bilen, når de færdes rundt omkring i byen, og det vil altså skabe et grønt transportsystem, der ikke vil bidrage til luftforurening på samme måde som biler, der anvender fossilt brændstof.

Flere grønne virksomheder popper op

I takt med den stigende fokus på klimaet, dukker flere og flere såkaldte grønne virksomheder op. Den Cyklende Låsesmed er blandt én af de virksomheder i København, der har set fordelen i at have en miljøvenlig profil. Konceptet er, at cykle rundt til kunderne, i stedet for at køre i en firmabil. I takt med, at der kommer færre biler i bybilledet, vil det bedre kunne betale sig at cykle rundt eller anvende offentlig transport.

SIMILAR ARTICLES

0 123

0 256