Spinning er populært som aldrig før, og både mænd og kvinder er vilde med konceptet. Du får både effektiv konditionstræning og forbrænder samtidig en masse kalorier på kort tid. Læs med og få lidt flere facts om denne spændende disciplin.

Spinning er hårdt arbejde

Du skal være forberedt på, at spinning er benhårdt arbejde – bogstaveligt talt. Du vil opleve, at benene syrer til, sveden driver og pulsen dunker. Det kan være en ganske voldsom oplevelse, men det gode er, at risikoen for skader er minimal. Din krop udsættes ikke for uhensigtsmæssige stød og slag, og den arbejder naturligt og flydende.

I udgangspunktet kræves der ikke så meget udstyr. Det primære er et par gode spinningsko. Du kan for eksempel se her hos Intersport, hvordan sådan et par størrelser ser ud. De er specialdesignede med særlige clips under bunden, og kan derfor kun bruges til netop dette formål – og så selvfølgelig til rigtig cykling. Det er vigtigt, at cykelskoen er åndbar og svedtransporterende, for spinning er nok en af de motionsformer, der fremkalder mest sved på panden og resten af kroppen. Det er ikke usædvanligt, at man træder ned i en mindre vandpyt efter en halv times på cyklen.

Ud over skoene skal du selvfølgelig have adgang til en spinning-cykel. Det er et halvdyrt stykke træningsudstyr, så de fleste besøger et fitness-center, når der skal spinnes. Faktisk fungerer det også bedst, hvis du er med på et spinninghold med instruktør.

Hvordan foregår det?

En session varer typisk omkring en halv times tid. Instruktøren er hele tiden på banen med instruktioner, og så gælder det egentlig bare om at give den fuld gas og lukke alt andet ude. I starten bliver I vamet langsomt op, og så tiltager intensiteten ellers stille og roligt. Typisk er der høj musik, som giver etekstra boost, og en god instruktør vil også kunne presse lidt mere ud af dig, end du sikkert ville have klaret på egen hånd.

Mange steder er det ekstra avanceret. Her låner man en pulsmåler i centeret, som kobles op til en storskærm, så alle kan følge med. Hele holdet skal gerne helt op og ringe med maksimal puls flere gange undervejs. Træningen kæres typisk som intervaltræning, da det erfaringsmæssigt giver langt større udbytte.

Spinning er rigtig god træning, som både øger din kondition, forbrænder kalorier og øger dit stofskifte helt overordnet. Det er rigtig god træning for både baller og lår, men giver også godt til både mave og ryg – og uden nævneværdig belastning af dine knæ.

Husk altid at have vandflaske med. Du får brug for den!

SIMILAR ARTICLES

0 123

0 256